Siirry sisältöön
Eduskuntatalo

Valtakunnallinen vaikuttaminen

Omaishoitajaliitto vaikuttaa omaishoitajia ja omaishoitoa koskevaan lainsäädäntöön ja soveltamisohjeisiin.

Omaishoitajaliitto vaikuttaa omaishoitajia ja omaishoitoa koskevaan lainsäädäntöön ja soveltamisohjeisiin myös aluetasolla laatimalla kannanottoja ja lausuntoja, osallistumalla työryhmiin sekä nostamalla esiin haasteita, mutta myös ratkaisuja. Lisäksi viestimme päättäjille, ammattilaisille sekä suurelle yleisölle omaishoitokysymyksistä. Lähtökohtanamme on hyödyntää omaishoitajien kokemuksia vaikuttamistyössä ja kehittämisessä.  

Vaikuttaminen

Omaishoitajaliitolta pyydetään lausuntoja ja otamme myös oma-aloitteisesti kantaa lainsäädäntövalmisteluun. Toimimme omaishoitajien aseman puolustamiseksi erilaisissa virallisissa elimissä tai epävirallisessa yhteistyössä ministeriöiden ja valtion virastojen kanssa. Keskeisiä kumppaneita ovat sosiaali- ja terveysministeriö sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 

Järjestöjen keskinäisissä verkostoissa ja työryhmissä nostamme omaishoidon haasteita kehittämiskohteeksi. Tällaisia verkostoja ovat muun muassa Suomen omaishoidon verkosto ja Suomen köyhyysverkosto.  

Kansainvälisesti seuraamme eurooppalaisen Eurocarersin(siirryt toiseen palveluun) verkoston jäsenenä EU:n linjauksia ja kansalliseen lainsäädäntöömme vaikuttavia päätöksiä. 

Omaishoitajaliiton kannanotot ja lausunnot näet täältä: 

Kyselyt ja selvitykset

Omaishoitajaliitto toteuttaa omaishoitajuuteen liittyviä kyselyjä ja selvityksiä.

Taloustutkimuksen selvitys “Omaishoito tulee työpaikoille – yritysten suhtautuminen poissaoloihin 2024”

Yhä useammassa yrityksessä suhtaudutaan myönteisesti työntekijöiden mahdollisuuksiin käyttää työaikaansa omaishoitoon, kuten vanhempiensa tai muiden läheistensä hoivaamiseen. Tämä käy ilmi Omaishoitajaliiton tilaamasta Taloustutkimuksen selvityksestä, jossa haastateltiin 603 yritysten avainhenkilöä.

Selvityksen mukaan useissa yrityksissä työntekijä voi jo hyödyntää omaishoitoon esimerkiksi palkatonta vapaata, liukuvaa työaikaa, saldovapaita tai vuosilomapäiviä. Vaikka vasta 16 prosenttia yrityksistä on virallisesti määritellyt periaatteet työajan käytöstä omaishoitoon, osuus on kasvussa vuodesta 2021, jolloin se oli 12 prosenttia. 

Nyt 60 prosenttia yrityksistä kannattaa sitä, että työntekijän omaishoidosta johtuvat poissaolot olisivat Kela-korvattavia omavastuuajan jälkeen. Esimerkiksi 20 päivän läheisen saattohoitovapaa saisi yritysten enemmistön mukaan olla palkatonta, mutta siihen tulisi liittyä suoraan Kela-korvaus työntekijälle. Neljännes yrityksistä kannattaa sen sijaan palkallista vapaata, jossa työnantaja saisi korvauksen Kelalta. 

Työnantajat näkevät työn ja omaishoidon yhteensovittamisessa sekä hyötyjä että haittoja. Positiivisina vaikutuksina mainitaan useimmiten työhyvinvoinnin lisääntyminen, työtyytyväisyyden ja sitoutumisen kasvu sekä yrityksen maineen parantuminen. “Kun omaisten asiat saadaan hoidettua, työtkin sujuvat”, kiteytti eräs kyselyyn vastannut työnantaja.  

Haittoina korostuvat työn kasaantuminen muille ja mahdolliset viivästykset. Hyötyjä osasi nimetä 73 prosenttia vastaajista, kun taas haittoja mainitsi 67 prosenttia. 

Tästä pääset lukemaan lisää Taloustutkimuksen selvityksen Omaishoito tulee työpaikoille

Omaishoitajakysely 2024

Omaishoitajaliitto kartoitti keväällä 2024 omaishoitajien ja omaishoidettavien henkilöiden tuen tarpeita, palvelujen käyttöä ja kokemuksia niistä sekä omaishoidon vaikutuksia omaishoitajan koettuun terveyteen ja talouteen. Lisäksi kartoitettiin omaishoitajayhdistysten toimintoihin osallistumista. Kyselyyn vastasi 1 929 henkilöä.

Tiedonkeruu toteutettiin Webropol-kyselyllä.

Kysely oli suunnattu kaikille, jotka pitävät säännöllisesti huolta sairaasta, vammaisesta tai ikääntyneestä läheisestään. Kyselyyn toivottiin vastauksia myös sellaisilta omaishoitajilta, jotka eivät ole tehneet omaishoidon tuen sopimusta hyvinvointialueen kanssa.

Tiivistelmä

Raportissa ryhmitellään vastaajia sen mukaan, onko omaishoitajalla sopimus omaishoidon tuesta, ketä hän hoitaa ja millaisessa elämäntilanteessa hän on. Suurimmat vastaajaryhmät olivat vanhuuseläkkeellä puolisoaan hoitavat ja työelämään osallistuvat omaa lastaan hoitavat. 

Hoiva oli useimmilla sitovaa eli hoitotehtäviä oli päivittäin, useita kertoja päivässä tai yhtäjaksoisesti ainakin valveilla ollessa. Monien sopimusomaishoitajien lakisääteiset vapaat eivät toteutuneet toiveiden mukaisesti. Sopimusomaishoitajista 60 prosentilla oli pitämättä lakisääteisiä vapaita. Sosiaalihuoltolain mahdollistamia vapaita oli kyennyt pitämään vain neljä prosenttia sopimuksettomista omaishoitajista. 

Moni omaishoitaja ei tiennyt, kuka hänen läheistään hoitaisi, jos hän itse olisi estynyt hoitamasta tätä esimerkiksi oman sairastumisensa vuoksi. Hoidettavan läheisen hoito- tai palvelusuunnitelmassa pitäisi olla kirjattuna toimet äkillisten tilanteiden varalta. Kirjaus puuttui kolmelta neljästä omaishoitajasta. 

Tukea hoitotehtävään saatiin erityisesti perheenjäseniltä ja julkiselta sektorilta. 

Hyvinvointialueiden omaishoitajien hoitotehtävää tukevat palvelut, kuten neuvonta ja ohjaus, hyvinvointi- ja terveystarkastukset sekä valmennus, eivät aina toteudu tarvittaessa. Kolmannes vastaajista ei ollut saanut hyvinvointi- ja terveystarkastuksia tai valmennusta omaishoitotehtävään. Vain noin viidennes koki saaneensa riittävästi vapaata hoivatehtävästä. Noin joka neljäs toivoi kuntoutusta hoidettavalle, mutta hoidettava ei ollut sitä saanut.  

Vastaajien kokemus on, että omaishoitajuus rasittaa omaishoitajien omaa terveyttä ja taloudellista tilannetta. Omaishoidon sitovuus sekä henkinen ja fyysinen kuormittavuus heikentävät omaishoitajan koettua terveyttä, ja vähentävät mahdollisuuksia huolehtia omasta hyvinvoinnista. Omaishoito heikentää erityisesti työikäisten omaishoitajien toimeentuloa. Osin syynä ovat vaikeudet työn ja omaishoidon yhteensovittamisessa. Moni on joutunut vähentämään työntekoa tai lopettamaan ansiotyön hoivatehtävänsä takia. 

Omaishoitajakysely 2024 (PDF)(avautuu uuteen ikkunaan)(avautuu uuteen ikkunaan)

Omaishoiton tilannekuva 2023

Syksyllä 2023 Omaishoitajaliitto kartoitti omaishoitajayhdistysten näkemyksiä hyvinvointialueiden tarjoamien palveluiden saatavuudesta ja laadusta. Tiedonkeruun tavoitteena oli kartoittaa yhdistysten näkemyksiä ja arvioita hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin omaishoitajan ja hoidettavan järjestämien palvelujen saatavuudesta ja laadusta ja luoda pohjaa toistuvalle tiedonkeruulle. 

Tiedonkeruu toteutettiin Webropol-kyselyllä ja sitä täydentävillä kohderyhmähaastatteluilla.  

Kysymykset koskivat omaishoitajille ja hoidettaville tarjottujen palvelujen saatavuutta ja laatua omaishoitotilanteen eri vaiheissa sekä yhdistysten ja hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä.  

Vastauksia kyselyyn saatiin 43 jokaiselta hyvinvointialueelta. Haastatteluihin osallistui yhteensä 38 yhdistystoimijaa. 

Keskeiset tulokset

Tiedonkeruun perusteella hyvinvointialueiden toiminta on vielä alussa ja se näkyy monella tapaa omaishoitoperheille suunnatuissa palveluissa. Aiemmin toimivia käytäntöjä tai palveluja on ainakin väliaikaisesti lakkautettu ja uudet toimintatavat ovat vielä kehitteillä. Esimerkiksi yli puolessa hyvinvointialueista arvioitiin, että lakisääteinen valmennus, omaishoitajille tarjottavat hyvinvointi- ja terveystarkastukset sekä neuvontatilaisuudet toteutuvat tällä hetkellä huonosti.  

Omaishoitajan vapaiden aikaisen hoidon järjestämisessä on vielä paljon kehitettävää, vaikka avopalveluja on pyritty edistämään. Toimeksiantosuhteinen sijaishoito on tiedonkeruun perusteella hyvin tunnettu ja markkinoitu vapaiden toteuttamisen muoto. Myös perhehoitoa on pyritty edistämään hyvinvointialueilla. Joustavuutta ja valinnanvapautta toivotaan lisää vapaiden järjestämiseen ja omaishoitoperheiden palveluihin laajemminkin.  

Yhdistysten ja hyvinvointialueiden välinen yhteistyö hakee vielä muotoaan. Yhdistyksissä on luottamusta, että yhteistyö kehittyy parempaan suuntaan, kun uudet organisaatiot asettuvat uomiinsa. Omaishoitoyhteisömme vapaaehtoispohjalta toimivien yhdistysten ja hankeyhdistysten yhteistyön tiivistäminen hyvinvointialueiden suuntaan vaatii vielä huomiota ja on tärkeä seuraava askel vaikuttamisessa.   

Lue raportti: Omaishoidon tilannekuva 2023 (avautuu uuteen ikkunaan)(avautuu uuteen ikkunaan)

Omaishoidon ongelmakohtia sosiaaliturvauudistuksessa huomioitavaksi

Omaishoito on miljardiluokan kysymys. Pelkästään ikääntyneiden omaishoidettavien läheisten vaihtoehtoisen hoidon ja palveluiden kustannuksiksi on laskettu 3,1 miljardia euroa1. Silti vuodesta 2021 alkaen omaishoidon kehittämiseen ei ole kansallista strategiaa, vaikka sille on polttava tarve2.

Viime vuosina suomalaisen hoivapolitiikan keskiöön on nostettu kotona asumisen tukeminen ja hoidettavan henkilön itsemääräämisoikeuden vahvistaminen. Oikein tuettuna omaishoidolla voidaan edistää näitä tavoitteita, joita myös omaishoitajat kannattavat. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää kuitenkin perheiden, julkisen vallan, järjestöjen ja monien muiden omaishoitoperheiden arkea auttavien tahojen, kuten yritysten, yhteistyötä.

Omaishoitotilanteet synnyttävät merkittäviä sosiaalisia riskejä, joihin nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä ei tarjoa riittävää turvaa. Sosiaaliturvaa uudistamalla voidaan edistää omaishoitajien elämänlaatua sekä tukea omaishoidon, ansiotyön ja sosiaaliturvaetuuksien yhteensovittamista.

Omaishoito on yhteiskunnalle hyvin edullista, vaikka omaishoitajien tarpeet otettaisiin aiempaa tarkemmin huomioon3. Omaishoito on inhimillinen ja monessa tilanteessa toimivin tapa ratkaista lisääntyvien hoivatarpeiden haasteita.

Omaishoitajien asemaa parantamalla voidaan edistää läheisestään huolehtivan arkea, ja samalla myös  huolenpidon kohteena olevan läheisen mahdollisuutta elää elämäänsä omassa kodissaan, omien läheistensä tukemana.

Omaishoitoa vahvistamalla voidaan siirtää, tai jopa välttää raskaamman hoidon, kuten laitoshoidon tarvetta. Omaishoito ei kuitenkaan saa olla ratkaisu, jos hoitajan tai hoitoa tarvitsevan kannalta jokin muu hoivan ja huolenpidon järjestämistapa on selvästi parempi vaihtoehto.

Lue lisää: Palveluiden kustannuksia

Omaishoitajaliiton esittämät suositukset koottuna

I. Omaishoidon tukemisen järjestelmä tulee uudistaa

Omaishoidon tuki on kohdennettava nykyistä tarkoituksenmukaisemmin.

1. Omaishoitajalla tulee olla aito oikeus valita, kuinka suuren osan hoivatehtävästä hän ottaa vastuulleen.

2. Omaishoidon tuen järjestelmän tulee kannustaa omaishoitajia hakeutumaan varhaisessa vaiheessa julkisten palvelujen ja tuen piiriin.

3. Lainsäädännössä tulee vahvistaa hyvinvointialueen ja sopimusomaishoitajan velvoitetta järjestää hoiva yhdessä, jolloin sopimusomaishoitajan omaa elämää ja ansiotyössä käyntiä voidaan tukea aiempaa paremmin.

Pirstaleisten etuuksien ja tukien kokonaisuus on saatava toimivaksi sopimusomaishoitajalle.

4. Omaishoidon tuen palkkion riippuvuuksia muihin etuuksiin tulee vähentää ja palkkion tulee olla etuoikeutettua tuloa suhteessa muihin etuuksiin.

5. Omaishoidon tuen palkkion tulee tukea sopimusomaishoitajan hyvinvointia ja taloudellista pärjäämistä hoivatehtävässään.

6. Omaishoidon tuen palkkiota ei tule jatkossakaan yhdistää muihin etuuksiin, esimerkiksi eläkkeensaajan hoitotukeen. Omaishoidon tuen palkkiota ei tule ottaa huomioon hoidettavan, kuten puolison, etuuksien ja palveluiden määräytymisen osalta. Hyvinvointialuekohtaisten erojen tuottama eriarvoistuminen on korjattava.

7. Omaishoidon tuen määrärahasidonnaisuus ja hyvinvointialueiden talouden vuosikelloon sidotut odotusajat tulee purkaa.

8. Sopimusomaishoidon tulee olla yhteisiksi säädettyjen kriteerien mahdollistamassa tilanteessa hoidettavan läheisen subjektiivinen oikeus, jos on olemassa halukas, kriteerit täyttävä ja tehtävään soveltuva läheinen.

II. Ansiotyön, omaishoidon ja sosiaaliturvan yhdistämiseen on luotava toimivat käytännöt

Lähtökohtaisesti julkisen tulee järjestää tarvittavat palvelut, jotta työikäinen hoivaaja voi käydä ansiotyössä. Jos tarvittavia palveluita ei saa ja jos työelämä ei jousta, tulee läheistään hoitavan saada sosiaaliturvajärjestelmän kautta taloudellista tukea.

Sopimusomaishoitoa tulee uudistaa seuraavasti

9. Omaishoidon tuen palkkiolla tulee voida korvata menetettyjä ansiotuloja sekä mahdollistaa ansiotyön ja omaishoitotehtävän yhdisteleminen sopimusomaishoitajan toimeentulon merkittävästi heikentymättä.

10. Tukiluokat tulee uudelleen järjestellä Koho-ohjelmassa esitetyn kolmitasoisen käytännön mukaiseksi, mutta siten, että sopimusomaishoitajalla on aina halutessaan mahdollisuus käydä ansiotyössä.

11. Pitkäaikaisesti sitoutuneen sopimusomaishoitajan eläkekarttuma tulee korjata tasa-arvon edistämiseksi. Työttömyysturvan on toimittava myös omaishoitotilanteessa.

12. Sopimusomaishoitajalla tulee olla oikeus jatkaa työtään, pyrkiä työllistymään ansiotyössä, toimia yrittäjänä tai opiskella. Pyrkimys työllistymiseen, yrittäjänä toimimiseen ja opiskeluun ei saa olla esteenä sopimuksen laatimiselle.

13. Sopimusomaishoitajalla tulee olla subjektiivinen oikeus työttömyysturvaan ja työllisyyttä edistäviin palveluihin. Hyvinvointialueen tulee tarjota kaikille työikäisille sopimusomaishoitajille mahdollisuus sijaispalveluihin, jotka tukevat työelämään osallistumista.

14. Erityisen sitovaa ja vaativaa omaishoitoa tekevällä sopimusomaishoitajalla tulee olla mahdollisuus ilmoittautua hakemaan osa-aikatyötä ilman, että hän menettää kokonaan oikeutensa työttömyysturvaan. On luotava edellytykset työttömyysturvan, omaishoidon tuen palkkion ja osa-aikatyön yhdistelyyn samanaikaisina tulonlähteinä.

III. Palveluiden on toimittava kaikissa omaishoitotilanteissa

Palveluja ja ohjeistuksia on selkeytettävä.

15. Sopimusomaishoidon, ansiotyön ja sosiaaliturvan, erityisesti työttömyysturvan, yhteensovittamiselle tulee laatia kansallinen ohjeistus. Palveluiden on huomioitava omaishoitotilanteiden moninaisuus.

16. Omaishoitotilanteisiin tulee saada perhekohtainen omatyöntekijä, jolla on moniammatillisen tiimin tuki. Omatyöntekijän on huomioitava hoidettavan läheisen lisäksi myös omaishoitajan tilanne kokonaisvaltaisesti.

17. Hyvinvointialueiden velvoitetta järjestää omaishoitajan vapaat hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjatuilla tavoilla tulee vahvistaa. Asiakasmaksujen rasitetta omaishoitoperheille on kevennettävä.

18. Omaishoitotehtävästä johtuvia asiakasmaksuja tulee kohtuullistaa. Vähimmäisedellytyksenä kaikki hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjatut julkiset palvelut tulee sisällyttää maksukattoihin.

Lue koko dokumentti yksityiskohtaisine perusteluineen ja suosituksineen tästä linkistä. (avautuu uuteen ikkunaan)(avautuu uuteen ikkunaan)

 Dokumentti on PDF-muodossa ja sen voi tulostaa.

Lähteet

1. Keväjärvi, Marja, Lindholm, Maria & Reiman, Arto (2020). Että joku näkee mut – Omaishoitajan hyvinvointi ja tarpeet. Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisu 36. Helsinki: KAKS Kunnallisalan kehittämissäätiö.

2. Koho-raportti (2014). Kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma. Työryhmän loppuraportti. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2014:2. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.

3. Omaishoitajien tarvitsemat tukitoimet tehtävässä selviytymiseen. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 37. Helsinki: Valtioneuvosto,  Shemeikka, Buchert, Pitkänen, Pehkonen-Elmi & Kettunen (2017); Keväjärvi, Marja, Lindholm, Maria & Reiman, Arto (2020). Että joku näkee mut – Omaishoitajan hyvinvointi ja tarpeet. Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisu 36. Helsinki: KAKS Kunnallisalan kehittämissäätiö.

Työntekijät saattohoitovapaa

Omaisten oikeuksiin saattohoidossa tarvitaan selkeää parannusta. Tästä on laaja yksimielisyys, ja kansanedustajien odotetaan nyt laittavan vireille saattohoidon sosiaaliturvaa ja muita kysymyksiä koskevan lakiesityksen kansanedustaja Oras Tynkkysen (vihr.) johdolla.

Omaishoitajaliitto on aktiivisesti mukana ja arvioi konkreettisten uudistusten mahdollisuutta kohtuullisen hyviksi. 

Suomessa työsopimuslaki ei velvoita työnantajaa maksamaan palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Omaishoitovapaasta ei myöskään saa Kela-korvausta.

Suomi on kaukana Skandinavian maista

Esimerkiksi Norjassa työstä voi saada saattohoitoa varten vapaata 60 päivää ja Ruotsissa 100 päivää. Tanskassa aikarajaa ei ole, mutta yleensä kesto on kahdesta kuukaudesta jopa puoleen vuoteen.

Kaikissa Skandinavian maissa on saattohoitokorvaus, jonka suuruus on sairauspäivärahan luokkaa tai sitä suurempi. Hoidettavan on oltava kuolemanvaarassa, ja tuki voidaan jakaa useamman hoitajan kesken.

Omaishoitajaliiton toiminnanjohtaja Sari Tervonen korostaa, että on inhimillistä tukea työssäkäyvän henkilön läsnäoloa läheisensä, kuten puolison tai vanhemman, rinnalla tämän elämän loppuvaiheessa.

”Työelämästä ei aina voi jäädä pois, eikä kaikilla ole siihen edes mahdollisuutta ansionmenetysten vuoksi.”

Tervonen sanoo, että varsinkin kotisaattohoidossa omainen luo turvaa, ja jopa vähentää ammattilaisten työpanosta.

”Tarvitsemme monenlaisia ratkaisuja lisääntyviin hoivan tarpeisiin. Saattohoidossa, jos missä, omaisten rooli kulkee mielestäni kaiken edellä. Eikös siis omaisen mahdollisuutta osallistua omaisensa saattohoitoon kannattaisi edistää, sillä se helpottaa myös omaisen surutyötä, paluuta arkeen ja työelämään?” Tervonen kysyy.

Tietoa ja kannanottoja saattohoitovapaasta

Omaisten oikeudet saattohoidossa -keskustelutilaisuus

Syyskuussa 2024 eduskunnassa pidetyssä saattohoitoseminaarissa näkyi, että monilla puolueilla on halu löytää ratkaisu saattohoitoon liittyviin ongelmiin.

Linkki tallenteeseen on kansanedustaja Oras Tynkkysen YouTube-kanavalla(siirryt toiseen palveluun).

Saattohoitovapaan uudistuksessa huomioitavaa

Lainsäädäntötyön yhteydessä tulee tarkentaa, kenet katsotaan saattohoitovapaaseen oikeutetuksi henkilöksi, missä korvauksellinen saattohoito voi tapahtua, miten pitkältä ajalta korvausta saa ja miten vapaita voi jakaa useampien läheisten kesken. Työntekijän saattohoitovapaan uudistamisessa tulee hyödyntää myös professori Laura Kalliomaa-Puhan(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) ja professori Seppo Koskisen selvityksiä(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) aiheesta.

Kansanedustaja Eeva Kalli, toiminnanjohtaja Sari-Minna Tervonen, kansanedustaja Oras Tynkkynen, työministeri Arto Satonen ja eduskunnan I varapuhemies Paula Risikko. Kuva Omaishoitajaliitto – Tapani Romppainen 

Saanko saattaa omaiseni? Saattohoitovapaa lainsäädännössä

Sosiaalioikeuden professori Laura Kalliomaa-Puhan esitys 19.9.2024

Saattohoitovapaa muissa Pohjoismaissa

Saattohoitovapaa Ruotsissa Elizabeth Hanson, tutkimusjohtaja, Nationellt kompetenscentrum för anhöriga, professori, Linné-yliopisto, Ruotsi 19.9.2024

Saattohoitovapaa Norjassa Norjan omaishoitojärjestöjen Allianssin johtaja Anita Vatland 19.9.2024

Saattohoitovapaa Tanskassa Marie Lenstrup, puheenjohtaja, Tanskan omaishoitajaliitto 19.9.2024

Lisätietoa saattohoitovapaan kehittämisestä: Matti Mäkelä, Omaishoitajaliitto