Pankkiasiointia toisen puolesta pitäisi helpottaa
Erilaiset elämäntilanteet ja asiakasryhmät tulee ottaa paremmin huomioon pankkien palvelujen kehittämisessä ja säätelyssä, toteaa Omaishoitajaliitto. Lisäksi liitto katsoo, että pankkiasioiden hoitoa toisen puolesta tulisi helpottaa.
Omaishoitajaliitto on antanut lausuntonsa valtiovarainministeriön hankkeesta, jossa selvitetään pankki- ja käteispalveluiden saatavuutta ja käytettävyyttä.
“Omaishoitajaliittoon tulleiden yhteydenottojen perusteella pankkipalveluissa on monenlaisia haasteita. Tämä koskee omaishoitoa saavia henkilöitä, mutta myös omaishoitajien mahdollisuuksia hoitaa läheisensä asioita”, kertoo Omaishoitajaliiton oikeudellinen asiantuntija Elias Vartio.
“Toisen puolesta asioimista tulisi helpottaa esimerkiksi kehittämällä rajoitettuja käyttöoikeuksia.”
Viime vuosina pankkiverkostoa on karsittu ja palveluiden saatavuuden koetaan heikentyneen. Myös käteisen käyttö ja esimerkiksi matkalippujen osto ovat viime vuosina vaikeutuneet monissa paikoissa.
Erilaiset elämäntilanteet ja asiakasryhmät tuleekin huomioida paremmin pankkien palvelujen muotoiluissa sekä säätelyssä, Omaishoitajaliiton lausunnossa todetaan.
Tunnistautumisessa ongelmia
Pankkiasioinnissa tunnistautumisen ongelmat ovat yleisiä. Suomessa on yli 450 000 pankkitunnuksia vailla olevaa yli 16-vuotiasta.
“Riskienhallintaan vetoamalla ihmisiltä voidaan myös jättää myöntämättä pankkitunnukset ja muut tunnistautumisen muodot. Se hankaloittaa asiointia merkittävästi”, Vartio toteaa.
Passin ja henkilökortin rinnalle ollaan tuomassa digitaalista henkilöllisyystodistusta. Siinä on kuitenkin ongelmansa.
”Henkilö, joka ei käytä älylaitteita, tarvitsee erillisen laitteen”, Vartio kertoo.
”Palvelu on lisäksi maksullinen.”
Tunnistautumisessa tulisi Omaishoitajaliiton lausunnon mukaan huomioida YK:n vammaisyleissopimuksen vaatimukset esteettömyydestä ja saavutettavuudesta sekä mahdollisista kohtuullisten mukautusten tarpeista.
Varsinkin näkö- ja kognitiivisesti vammaisilla henkilöillä saattaa olla vaikeuksia sähköisessä tunnistautumisessa. Tällaiset ryhmät tulisi erityisesti ottaa huomioon palveluiden kehittämisessä.
Valtiovarainministeriön hankkeessa selvitetään peruspankki- ja käteispalveluiden saatavuutta ja käytettävyyttä. Kansalaiset voivat vastata hankkeen kyselyyn pankkipalveluiden kehittämistarpeista otakantaa-sivustolla(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) 16.6.2023 mennessä.
Lue Omaishoitajaliiton lausunto pankkipalveluiden kehittämisestä tästä.(avautuu uuteen ikkunaan)