Kuka huolehtii läheisestä, kun omaishoitaja tarvitsee hoitoa ja huolenpitoa?
Omaishoitajalla on suuri vastuu läheisen hoivasta. Usein omaishoitaja huolehtii läheisestään ilman päivittäisiä kotipalveluita. Kotona ei välttämättä käy muita ihmisiä pitkiin aikoihin.
Kuka huolehtii hoidettavasta läheisestä, jos omaishoitaja sairastuu tai joutuu äkillisesti sairaalaan?
Omaishoidon tuesta laaditaan omaishoitajan ja hyvinvointialueen välillä sopimus, jonka liitteenä on hoito- ja palvelusuunnitelma. Siihen tulee olla kirjattuna, miten hoito järjestetään omaishoitajan sairastuessa. Vaikka kirjaukset olisikin tehty asianmukaisesti, tieto ei automaattisesti välity omaishoitajaa hoitavalle taholle.
Valtaosa omaishoitajista ei ole sopimusomaishoitajia. Silloin sosiaali- ja terveydenhuollossa ei siis välttämättä ole edes tietoa omaishoitotilanteesta. Äkilliseen sairastumiseen liittyy myös sopimusomaishoitajien osalta riski, että tieto ei välity oikeille tahoille omaishoitajan joutuessa sairaalaan. Sairauskohtaus voi osua kohdalle kauppareissulla, jolloin ensihoitajilla tai päivystyksen henkilökunnalla ei ole tietoa, että myös kotona odottaa hoitoa tarvitseva läheinen.
Kriisitilanteisiin voi varautua
Olennaista omaishoitajan sairastuessa on tiedonkulku. Omakannassa voi antaa suostumuksensa potilastietojen luovuttamisesta hoitavalle taholle. Lähipiiristä voi nimetä tukihenkilön, joka tulee avuksi äkillisessä tilanteessa. Jos tällaista henkilöä ei lähipiirissä ole, hoito- ja palvelusuunnitelmassa on hyvä olla kirjaus akuutin hoitopaikan lisäksi myös siitä, miten omaishoidettava viedään tilapäiseen hoitopaikkaan.
Kotona kannattaa olla koottuna hoidettavasta läheisestä olennaiset terveystiedot sekä muu tarvittava tieto yhdessä paikassa. Omaishoitajan on suositeltavaa kantaa mukanaan omaishoitajakorttia, jota säilytetään lompakossa. Korttiin kirjataan omat tiedot ja hoitoa tarvitsevan henkilön nimi sekä taho, johon olla yhteydessä hätätilanteessa.
Huolimatta varautumisesta, tieto ei silti aina siirry eteenpäin.
Voisiko älypuhelin olla osittainen ratkaisu tiedonkulkuun?
Tilastokeskuksen mukaan lähes 90 % suomalaisista on käytössään älypuhelin.
Älypuhelimeen on mahdollista syöttää hätätilannetietoja, jotka voi avata myös silloin, kun puhelin on lukittuna. Omaishoitaja voi lisätä omaan puhelimeensa tiedon, että on omaishoitaja sekä yhteyshenkilön hätätilanteen varalle. Tiedot saa puhelimesta avattua, kun klikkaa lukitusnäytöllä ”hätätilanne”- tai ”hätäpuhelu” -valintaa. Ensihoitajat pääsevät tarkistamaan tallennetut tiedot ja pystyvät paremmin auttamaan hätätilanteessa.
Tietoja lisätessä kannattaa muistaa, että kuka tahansa saa avattua tiedot, vaikka puhelin on lukittu. Ei siis kannata lisätä muuta kuin välttämätön tieto hätätilanteen varalta.
Lähellä-lehdessä 1/2023 käsiteltiin varautumista yllättäviin tilanteisiin. Linkki kirjoitukseen löytyy alla olevista linkeistä, joissa myös tarkempia ohjeita hätätietojen lisäämiseksi omaan puhelimeen.