Siirry sisältöön

Ota hyvinvointisi keskiöön

Omaishoitajan hyvinvointi rakentuu pienistä arjen palasista. Hyvinvointiin voi vaikuttaa yksinkertaisilla päivittäisillä asioilla.

Meillä kaikilla on perustavanlaatuisia tarpeita, joita ilman emme selviä. Tarvitsemme ruokaa, juomaa, riittävästi unta ja lämpimät olosuhteet pärjätäksemme. Näiden perustarpeiden lisäksi jokainen meistä tarvitsee ihmissuhteita; yhteenkuuluvuutta ja läheisyyttä sekä merkityksellisyyttä omalle elämälle. Kokiessamme itsearvostusta ja saadessamme tukea muilta, meillä on mahdollisuus voida paremmin.

Omasta hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtiminen on kaiken a ja o

Kun huolehdimme itsellemme tärkeästä ihmisestä, omasta hyvinvoinnistamme huolehtiminen saattaa jäädä taustalle. Jaksaaksemme toimia omaishoitajana läheisellemme on tärkeää muistaa huolehtia omasta terveydestään ja tarpeistaan. Rakkaimmistamme huolehtiminen kiteytyykin hyvin vanhaan sanontaan:

Huolehdi ensin happinaamari itsellesi ja auta sitten vasta vierustoveria.

Rutiinit auttavat arjessa

Kiire, stressi ja arjen epäsäännöllisyys monesti vaikeuttavat elämän tasapainottamista. Arjessamme rutiinit ja samanlaisina toistuvat asiat auttavat meitä, koska ne lisäävät turvallisuuden tunnetta. Rutiinit luovat elämälle omanlaisensa raamit ja pysyvyyden.  Ne antavat meille samalla tunteen, että hallitsemme elämäämme. Jos oma arki tuntuu kaoottiselta, on hyvä miettiä, miten arkeen voisi lisätä säännöllisyyttä ja rytmiä. Tärkeä osa arkea on myös rentoutuminen ja mielihyvää tuottava tekeminen.

Pohdi

  • mistä asioista sinun arjen hyvinvoinnin palapelisi rakentuu tällä hetkellä?
  • millaiset asiat erityisesti tuottavat sinulle mielihyvän tunnetta tai auttavat sinua rentoutumaan?
  • pystytkö lisäämään näitä asioita osaksi arkeasi?